باخیش

زهرا اتفاق یا عملکردی در قبال مسئولیت اجتماعی؟!

يكشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۴، ۰۲:۴۲ ق.ظ

زهرا، اتفاق یا عملکردی در قبال مسئولیت اجتماعی؟!


انسان در قبال سایرین نیز مسئول است یعنی رفتار انسان در پیشگاه سایرین نیز باید سنجیده سپس ارائه شود. ژان پل سارتر.

در اسفند ماه سال۹۴ نمایشگاه کتابی خیریه، با عنوان آذربایجان از سوی کانون آذربایجان شناسی در دانشگاه مراغه برپا شد که تمام عوایدِ حاصل از فروش آن جهت کمک به هزینه های درمانی دختر دیالیزی اهل کلیبر به نام `زهرا حیدرپور` بود.

البته قبل از برپایی نمایشگاه دو تن از فعالان آذربایجانی در فضای مجازی با راه اندازی کمپین حمایت از زهرا مساله را رسانه ای، و کمک های مردمی را به سوی ایشان جاری نموده بودند.

اما موضوعی که در بطن این نمایشگاه از سوی بازدید کنندگان مطرح بود بدین منوال بود که؛ در جامعه تعداد بیشماری از انسان هایی وجود دارد که نیازمند کمک می باشند. حال چه دلیلی برای انتخاب شخص زهرا حیدر پور برای  کمک در تصمیم شما بود؟! 

قبل از هر امری به عنوان یک انسان حین مواجهِ با ضعف در ساختار فیزیولوژیکی یک کودک که قلب و روان آن را سخت در نوردیده، و با کمبودهای مالی خانواده همچنین این پروسه نیز  در روح وی جاری می شود، متاثر شده و دست به چنین اقدامی زدیم. ولو همانطور که در ابتدا ذکر آن رفت این مقوله قبل از اقدام کانون، توسط کمپین مربوطه به دست دو تن از فعالان مدنی در فضای مجازی با حمایت مردمی مواجه شده بود. که حرکت مذکور را به نوعی باعث تحریک یا فعال سازی مفهوم مسئولیت اجتماعی مردم قلمداد می کنیم که قطعا حرکت کانون متاثر از حرکت کمپین، مهر تاییدی بر صحت این ادعا می باشد. در این مقوله می توان به مفهوم نفوذ اجتماعی در بحث روان شناسی اجتماعی پرداخت چون موضوع روان شناسی اجتماعی عبارت است از: نفوذی که مردم بر عقاید و رفتار یکدیگر دارند. که البته این نفوذ بنا به مراحل مختلف اعمال اجتماعی بین دو یا چند نفر، ارتباط بین اشخاص و گروه ها و چیزی که به آنها تعلق دارد شامل چهار نوع روابط متقابل اجتماعی است:

۱.تاثیرات متقابل فرد به فرد 

۲.تاثیرات گروه بر رفتار اعضاء گروه

۳.تاثیرات فرد بر فعالیت گروه و ساختار گروه 

۴.تاثیرات گروه بر فعالیت ها و ساختار گروه دیگر و متقابلاً تاثیرات گروه دیگر بر روی همین گروه.

حال از منظر نفوذ اجتماعی، حرکت کانون در قبال برپایی نمایشگاه خیریه برای زهرا تحت تاثیر نفوذِ حرکت کمپین مربوطه بود.

صمناً در ادامه پروسه تاثیر و تأثر در قبال این گونه حرکات اجتماعی_مدنی نسبت به وضعیت فعلی جامعه مان، توسط فعالان مدنی، در حیطه فعالیت کمپین ها، کانون ها، انجمن و تشکلات مختلف، مفهوم مسئولیت اجتماعی رفته_رفته هر چه بیشتر در جامعه کانالیزه شده و ادامه می یابد که مقدمه ای بر ورود به جامعه مدنی می تواند باشد.

جامعه ای با انسان هایی که رُشد و زندگی سالم را تجربه می کنند که به گفته آلفرد آدلر، واضع روان شناسی فردی، این امر منتج از مفهوم رغبت و میل اجتماعی می باشد. یعنی در تعامل با سایر انسانها بتوانیم دنیا را با چشم آنها ببنیم، با گوش آنها بشنویم، و با قلب آنها حس کنیم. که در اینصورت با نگرش، درک و بینشی عمیق به محیط اطراف می توان مشکل دیگران را مشکل خود دید و از این دریچه در راه اعتلای انسانیت کوشید. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۱۲/۲۳
  • ۳۵۹ نمایش
  • میلاد بالسینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی